top of page
Zdjęcie autoraJudyta Kasperkiewicz

Oznaczenia indywidualizujące i ich ochrona w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji

aisle-3105629_1280


Oznaczenia indywidualizujące

Ochrona oznaczeń odnosi się do oznaczeń:

  1. przedsiębiorcy

  2. przedsiębiorstwa

  3. towarów i usług

Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji stanowi jedyną podstawę dla ochrony niezarejstrowanych znaków towarowych, a dla znaków zarejestrowanych ma charakter uzupełniający.

Aby doszło do wprowadzenia w błąd co do oznaczenia indywidualizującego:

  1. musi pojawić się możliwość wpływu na decyzje konsumentów

  2. musi dojść do oceny zachowania przeciętnego konsumenta

  3. naruszenia wobec chronionego pierwszeństwa na rynku

Art. 10. Wprowadzenie w błąd co do istotnych cech towarów lub usług

  1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest takie oznaczenie towarów lub usług albo jego brak, które może wprowadzić klientów w błąd co do pochodzenia, ilości, jakości, składników, sposobu wykonania, przydatności, możliwości zastosowania, naprawy, konserwacji lub innych istotnych cech towarów albo usług, a także zatajenie ryzyka, jakie wiąże się z korzystaniem z nich. 

  2. Czynem nieuczciwej konkurencji jest również wprowadzenie do obrotu towarów w opakowaniu mogącym wywołać skutki określone w ust. 1, chyba że zastosowanie takiego opakowania jest uzasadnione względami technicznymi.

Na gruncie art. 10 uznk ochronie oprócz znaku towarowego podlegają:

  1. układ graficzny

  2. symbole

  3. kolorystyka

Czym jest wprowadzenie w błąd?

W żadnej z ustaw nie ma definicji wprowadzenia w błąd,ale można przyjąć w myśl art. 5 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, że: Praktykę rynkową uznaje się za działanie wprowadzające w błąd, jeżeli działanie to w jakikolwiek sposób powoduje lub może powodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął. 

Kim jest przeciętny konsument?

Zgodnie z art. 2 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym:

Przeciętny konsument: konsument, który jest dostatecznie dobrze poinformowany, uważny i ostrożny; oceny dokonuje się z uwzględnieniem czynników społecznych, kulturowych, językowych i przynależności danego konsumenta do szczególnej grupy konsumentów, przez którą rozumie się dającą się jednoznacznie zidentyfikować grupę konsumentów, szczególnie podatną na oddziaływanie praktyki rynkowej lub na produkt, którego praktyka rynkowa dotyczy, ze względu na szczególne cechy, takie jak wiek, niepełnosprawność fizyczna lub umysłowa;

Niewolnicze naśladownictwo jako delikt czynu nieuczciwej konkurencji

Polega na wprowadzeniu w błąd poprzez pasożytnicze wykorzystanie cudzych nakładów inwestycyjnych, cudzej renomy i pracy w drodze kopiowania gotowego produktu (E. Nowińska), takiego który nadaje się do natychmiastowego wprowadzenia do obrotu.

Możliwe są dwa rodzaje naśladownictwa wywołującego konfuzję co do:

  1. pochodzenia

  2. gotowego produktu, czyli takiego, który może zostać wprowadzony do obrotu

Stan na dzień: 9 kwietnia 2019 roku

Foto:pixabay.com

31 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

コメント


bottom of page