top of page

Czy smak może zostać zastrzeżony jako znak towarowy?

Zdjęcie autora: Judyta KasperkiewiczJudyta Kasperkiewicz



Zastrzeżenie smaku jako znaku towarowego jest bardzo trudne i w praktyce rzadko możliwe. Prawo znaków towarowych w Unii Europejskiej (w tym w Polsce) oraz w wielu innych krajach przewiduje, że znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które pozwala odróżnić towary lub usługi jednego przedsiębiorstwa od innych oraz które można przedstawić w sposób jednoznaczny i precyzyjny.


Dlaczego smak jest problematyczny?


Wśród przyczyn tego, że rejestracja smaku jako znaku towarowego jest problematyczna można wyróżnić

  • brak jednoznaczności: Smak jest subiektywnym wrażeniem zmysłowym, co utrudnia jego precyzyjne przedstawienie w dokumentacji rejestrowej. W przeciwieństwie do kształtu, koloru czy dźwięku, nie istnieje powszechnie uznany sposób jego opisania.

  • trudności w przedstawieniu graficznym: Smak nie daje się przedstawić w formie graficznej ani w żaden inny sposób, który byłby jednoznacznie zrozumiały i odtwarzalny dla organów rejestrowych.

  • funkcjonalność: Smaki często pełnią funkcję użytkową w produktach (np. smak czekolady w batonie) i jako takie nie mogą być chronione znakiem towarowym, ponieważ ochrona nie może uniemożliwiać innym producentom korzystania z podstawowych cech produktów.


Przykład z praktyki


W głośnej sprawie przed Sądem Unii Europejskiej (sprawa dotycząca smaku sera Heks’nkaas) w 2019 roku stwierdzono, że smak nie może być znakiem towarowym, ponieważ nie można go jednoznacznie i precyzyjnie określić.


Podsumowanie


W praktyce zastrzeżenie smaku jako znaku towarowego jest obecnie niemożliwe w większości jurysdykcji, w tym w Unii Europejskiej.


Jeżeli przedsiębiorca chce chronić wyjątkowy smak swojego produktu, lepszym rozwiązaniem jest korzystanie z ochrony na podstawie prawa patentowego (jeśli chodzi o recepturę) lub ochrony tajemnicy handlowej.


Stan prawny na dzień: 6 lutego 2025 roku


Zdjęcie: freepik.com

 
 
 

Kommentare


bottom of page